Mili­eu­ver­gunning Asfalt­cen­trale Eindhoven (ACE)


De strijd voor schone lucht

Het lijkt erop dat de Asfaltcentrale Eindhoven (ACE) moeite heeft om de luchtkwaliteit te beschermen. Tussen december 2020 en december 2023 zijn er verschillende ontwikkelingen geweest, maar de situatie lijkt niet te verbeteren. Ondanks goede bedoelingen van het college van burgemeester en wethouders en de belofte om milieuvriendelijke technieken te gebruiken, blijft de centrale te veel benzeen en PAKs uitstoten.

In april 2022 wordt de omgevingsvergunning van ACE vernieuwd voor zogenaamd "milieuneutrale" veranderingen, maar in mei 2022 blijkt dat er nog steeds te veel gevaarlijke stoffen in de lucht zijn. In februari 2023 wordt er gesproken over het gebruik van de Best Beschikbare Technieken om de luchtvervuiling te verminderen, maar het is nog afwachten of dit tot daadwerkelijke verbeteringen zal leiden.

Kortom, de strijd om schone lucht bij ACE is nog niet voorbij. Terwijl de gemeente en de asfaltcentrale proberen te voldoen aan regels en voorschriften, wachten de inwoners op concrete acties om hun lucht te zuiveren. Het is tijd om serieus te worden over het beschermen van onze gezondheid en het milieu.

Hieronder volgt een tijdlijn:

2020 Dec: Actualisatie milieuvergunning ACE wordt toegezegd, rekening houdend met BBT.

college schrijft dat:

  • bij actualisatie van de milieuvergunning rekening wordt gehouden met de best beschikbare technieken (BBT).
  • in 2021 de voorschriften voor de milieuvergunning worden geactualiseerd.
2021 Apr: College omarmt motie voor metingen van benzeen bij ACE.

De oproep in de motie luidt:

  1. Het college van Burgemeester en Wethouders op te dragen zo snel mogelijk alsnog de uitstoot van benzeen en mogelijk andere schadelijke stoffen door ACE te meten.
  2. Het college van Burgemeester en Wethouders op te dragen de raad zo snel mogelijk over de uitkomst hiervan te informeren”.

De toezegging van het college luidt:

  • De motie te omarmen.
  • Direct te sturen op de resultaten en conclusies van het onderzoek en hierbij deze casus strak in de gaten te houden. Blijkt uit het onderzoek dat er niet voldaan wordt aan de wettelijke eisen met de asfaltcentrale in gesprek te gaan over de oplossingen.
  • Na te vragen of er in het onderzoek ook wordt gekeken naar metingen van de waterkwaliteit en concentratie op leefniveau.
Mei 2021: College benadrukt de complexiteit van BBT en wacht op onderzoek.

College geeft aan:
BBT zijn in feite de meest doeltreffende technieken om nadelige gevolgen voor het milieu te voorkomen of zoveel mogelijk te beperken. Daarbij dienen de kosten en baten van de technieken te worden meegenomen, alsmede de economische en technische haalbaarheid in de bedrijfstak en die voor het bedrijf redelijkerwijs te verkrijgen zijn. Met andere woorden, er zijn wellicht meerdere keuzes in BBT om voor te schrijven, dit is mede afhankelijk van het onderzoek dat door de branche is opgepakt. Verwachting is dat begin juli 2021 de resultaten van het onderzoek bekend zijn. Op basis van het voorgaande is het op dit moment dan ook te prematuur om te vermelden dat het HERA systeem voorgeschreven zal worden.

Jul: ACE aangesproken op emissiemetingen, rapportage verwacht na zomervakantie.

College schrijft dat de asfaltcentrale is aangesproken op te verrichten emissiemetingen. De asfaltcentrale heeft in april opdracht verstrek voor te verrichten metingen. De metingen zijn in mei uitgevoerd en het college verwacht de rapportage kort na de zomervakantie aan de raad beschikbaar te kunnen stellen. Ook schrijft het college dat de voorbereidingen voor actualisatie van het onderzoek Milieu en gezondheidseffecten De Hurk zijn gestart.

Zie citaten hieronder:

In deze brief wordt een update gegeven over de stand van zaken van het ingestelde emissie onderzoek naar benzeen bij KWS/Asfalt Centrale Eindhoven. En wordt toegelicht hoe we met een samenhangende aanpak verbetering willen brengen in het beperken van zorgen naar aanleiding van recente branden bij Mirec/Sims, alsmede ten aanzien van de milieu- en gezondheidsimpact van bedrijvigheid van De Hurk op de woonomgeving.

Stand van zaken onderzoek emissies asfaltcentrale.

Naar aanleiding van persvragen en geuite zorgen van bezorgde inwoners over benzeenemissie van de asfaltcentrale zijn in april jl. door diverse raadsleden vragen gesteld. Vanuit de bevoegd gezag rol Wet milieubeheer van gemeente Eindhoven is de asfaltcentrale aangesproken op te verrichten emissiemetingen. Dat is gedaan door de gemandateerde uitvoeringsorganisatie Omgevingsdienst Zuidoost Brabant Odzob). De asfaltcentrale heeft in april opdracht verstrekt voor te verrichten metingen. De metingen zijn in mei uitgevoerd. Het perspectief was dat de door de omgevingsdienst getoetste rapportage eind juni beschikbaar zou komen. Vanwege enkele ontbrekende inzichten en te beantwoorden kritische vragen van de gemeente Eindhoven is de rapportage op dit moment nog niet geheel afgerond. Wij verwachten de rapportage kort na de zomervakantie aan de raad beschikbaar te kunnen stellen, met een reactie van het college.

Actualisatie van onderzoek Milieu en gezondheidseffecten De Hurk

Het voorstel voor aanpassing van het bestemmingsplan voor uitbreiding van veevoederfabriek ABZ is, samen met bovenvermelde problematiek, voor de raad aanleiding geweest om vragen te stellen en een amendement in te dienen over bestaande en toekomstige zware bedrijvigheid op De Hurk. Het college heeft helder verwoord hoe zij de toekomst en het belang van de Hurk ziet, als enige terrein dat ruimte kan bieden aan zwaar(dere) bedrijvigheid. Gezondheid en veiligheid staan hierbij immer voorop. Dit is ook conform hetgeen besproken en besloten is met de Raad bij vaststelling van de vigerende richtlijnen en kaders ( in het bijzonder de notitie ‘Ruimte voor zware bedrijvigheid in Eindhoven’ , d.d. 2016). In de raadsvergadering van juni jl. is door het college om die reden de toezegging gedaan om op de milieu- en gezondheidseffecten van De Hurk op de woonomgeving een actualisatie te laten plaatsvinden (in Q1 2022). Dit betekent het updaten van de rapportage van oktober 2016, bijlage bij het bestemmingsplan De Hurk Informatienota Milieu-GES (zie https://eindhoven.raadsinforma... ). De voorbereidingen daartoe zijn gestart met de provincie, Odzob, Veiligheidsregio en GGD.

Sep: Geen overschrijdingen bij metingen, vervolgmetingen gepland.

College schrijft dat er bij metingen van asfalt met relatief weinig bijgemengd recyrculaat geen overschrijdingen zijn geconstateerd. En dat vervolgmetingen naar benzeen worden gedaan bij productie van asfalt met hoog percentage recyrculaat. Zie citaten hieronder:

Samenvattende constateringen

  • Op het moment van meting door KW3 was geen sprake van overschrijding van emissie- (ODMW) en immissienormen (Tauw), en gezondheidsrisico’s (GGD).
  • Meting door KW3 was geen sprake van overschrijding van emissie- en immissienormen, en gezondheidsrisico’s.
  • De meting is verricht bij productie van asfalt met relatief weinig bijgemengd recyrculaat (%PR). Bekend is dat bij productie van asfalt met hogere %PR naar verwachting meer benzeen wordt uitgestoten.
  • ODMW adviseert vervolgmetingen naar benzeen te doen bij productie van asfalt bemeten met hoog %PR.

Vervolgaanpak

  • In afstemming tussen Odzob, ODMW en KWS zijn afspraken gemaakt over te verrichten vervolgmetingen naar benzeen. De metingen zullen door ODMW worden uitgevoerd bij de eerstvolgende productie order met hoog %PR. De meting zal naar verwachting eind september uitgevoerd worden onder representatieve omstandigheid. ODMW is daarbij afhankelijk van de productieplanning van asfalt met hoog %PR. De daaruit volgende rapportage over de meetresultaten zal naar verwachting begin/medio oktober 2021 beschikbaar komen. Het is onze nadrukkelijke wens de resultaten te ontvangen ruim voor de op 20 oktober met de wijk ’t Ven in voorbereiding zijnde informatieavond. We nodigen de raadsleden uit om bij de bijeenkomst aanwezig te zijn en zullen de gegevens van de nieuwe metingen delen met de raad.
  • Odzob en KWS werken verder aan verbetering van beheersing van het productieproces van asfalt, en monitoring van benzeenemissie door middel van continue meting met sensoren. De sensoren worden in de tweede helft van september 2021 geplaatst en ingeregeld. De goede werking van het systeem zal door Odzob worden gecontroleerd.
Okt: Last onder dwangsom opgelegd wegens benzeenoverschrijdingen bij ACE.

College schrijft:

Uit benzeenmetingen blijkt dat de emissie van benzeen boven de norm ligt. College legt last onder dwangsom op en zegt na het bereiken van het maximum van de last onder dwangsom, over te willen gaan tot gedeeltelijke sluiting van het productieproces dat leidt tot overschrijding van de norm voor benzeen (zoals asfalt met 65%PR).

Zie citaten hieronder:

Uit de door OMWB verrichte benzeenmetingen bij productie van asfalt met 65%PR is gebleken dat de emissie van benzeen boven de norm van 1 mg/nm3 ligt: 1,7-2,2 mg/nm3. Hierbij is PAKs niet gemeten vanwege de focus op de zeer zorgwekkende stof benzeen en de snelheid waarmee we de meetresultaten wilden verkrijgen. De op 14 oktober 2021 ontvangen rapportage is bijgevoegd. We hebben Tauw en GGD gevraagd een update rapportage aan te reiken over wat deze hogere uitstoot betekent voor de immissieconcentraties in de wijk respectievelijk de gezondheidsrisico’s daarvan. Beide rapportages zijn aan deze raadsinformatiebrief toegevoegd. Uit de rapportages blijkt dat de uitstoot van benzeen door de asfaltcentrale op afstand sterk verdund is en daardoor een verwaarloosbaar additioneel gezondheidsrisico voor de bewoners vormt. Omdat benzeen een zeer zorgwekkende stof is dient de uitstoot ervan toch zoveel mogelijk te worden beperkt, en te voldoen aan de per 2019 geldende emissienorm van 1 mg/nm3.'

Besluit van college van burgemeester en wethouders

  1. Handhavingsprocedure starten.
  2. Door middel van het opleggen van een last onder dwangsom, waarbij een bedrag van 10K wordt verbeurd per geconstateerde overtreding, met een maximum van 40K.
  3. Na het bereiken van het maximum van de last onder dwangsom, overgaan tot gedeeltelijke sluiting van het productieproces dat leidt tot overschrijding van de norm voor benzeen (zoals asfalt met 65%PR)
  4. Odzob opdracht geven om, onder het bestaande mandaat voor uitvoering van VTH taken, uitwerking te geven aan dit collegebesluit.
  5. Wijk Het Ven met een afschrift van de raadsinformatiebrief informeren over de resultaten van de door OMWB uitgevoerde metingen en het voornemen tot overgaan tot handhaving door middel van het opleggen van een dwangsom.

In de raadsvergadering van 22 juni 2021 is de toezegging gedaan tot actualisatie van de nota De Hurk Milieu-GES uit 2017 (bijlage bij het raadsvoorstel Bestemmingsplan De Hurk december 2017). Dat onderzoek loopt in opdracht van de gemeente Eindhoven (in samenwerking met de provincie, Odzob, GGD, Veiligheidsregio, Waterschap De Dommel). In het onderzoek zullen de feiten over de sinds 2017 gewijzigde vergunningen/meldingen, emissies, risico’s, gezondheidsinzichten e.d. in kaart worden gebracht evenals de milieu- en de gezondheidseffecten daarvan op de woonomgeving. De resultaten van dit onderzoek zullen in de eerste helft van Q1 2022 aan de raad worden aangeboden. Deze uitkomsten zullen we ook bespreken met de inwoners, cq. vertegenwoordigers uit de wijk.

Dec: Geen overschrijdingen bij vervolgmetingen, last onder dwangsom niet opgelegd.

College geeft stand van zaken aan naar aanleiding van de vorige collegebrieven. Odzob is opgedragen uitwerking te geven aan het collegebesluit van 19 oktober 2021 over het dossier voornemen tot het opleggen van een last onder dwangsom aan ACE met betrekking tot benzeen emissie. Odzob is opgedragen bij vervolgmetingen zowel benzeen als PAK’s te (laten) meten. ACE heeft zienswijze ingediend. Uit vervolgmeting bleek geen overschrijding benzeen, wel een overschrijding van PAK’s maar daar kan niet op gehandhaafd worden vanwege erkende maatregel. Uiteindelijk geen last onder dwangsom opgelegd nav zienswijze ACE.

2022 Jan: Toezegging om milieuvergunning ACE te actualiseren met BBT.

College zegt toe om zsm de milieuvergunning van ACE te actualiseren en in de nieuwe vergunning BBT verplicht te stellen.

Feb: Milieuneutrale vergunningprocedure gestart, BBT niet voorgeschreven.

College schrijft dat er sprake is van een milieu neutrale vergunningprocedure; daarbij kunnen BBT niet worden voorgeschreven.

Maa: Motie voor ambtshalve wijziging milieuvergunning met BBT.

In vrije motie wordt opgeroepen om per direct een procedure tot ambtshalve wijziging van de milieuvergunning van ACE te starten waarin BBT worden voorgeschreven.

College zegt toe z.s.m. na 8 april te informeren of op de aangevraagde vergunning BBT kunnen worden voorgeschreven.

Apr: Omgevingsvergunning verleend voor milieuneutrale veranderingen bij ACE.
  • College schrijft dat in de procedure de vergunningvoorschriften zullen worden geactualiseerd overeenkomstig de huidige wetgeving en stand van de techniek (Best Beschikbare Technieken).
  • College verleent omgevingsvergunning voor milieuneutraal veranderen van inrichting ACE.
Mei: Overschrijdingen van PAK's, vervolgcontroles ingelast.

Er zijn metingen geweest in april waarbij PAK's zijn overschreden. Het advies van ODZOB is om niet te handhaven vanwege de erkende maatregel. De ontwikkelingen bij de asfaltcentrale in Nijmegen worden nauwlettend gevolgd. Vervolgcontroles worden ingelast om meer zekerheid te krijgen over het structurele karakter van de uitstoot, gezien eerdere fluctuaties in de meetresultaten.

Er heeft ook een vervolgesprek plaatsgevonden met de staatssecretaris over de erkende maatregel en de voortgang met betrekking tot het intrekken ervan, evenals de daarbij horende wetswijziging. In de wetswijziging wordt aangestuurd op de verplichting voor asfaltcentrales om periodiek zelf erkende emissiemetingen te laten uitvoeren. De ambitie van de staatssecretaris is dat de erkende maatregel met ingang van 1 januari 2023 is ingetrokken en de nieuwe regeling van kracht wordt.

Er is ook gesproken over het gezamenlijk optrekken met het rijk, provincies, gemeenten en andere asfaltcentrales om effectiever te kunnen handelen. Daarbij zijn een aantal aandachtspunten besproken, zoals het ontwikkelen van een gezamenlijke strategie om de branche snel in overeenstemming te brengen met de wettelijke eisen, het nemen van verantwoordelijkheid als overheid voor de productie van asfalt met een milieuvriendelijke verwerking van asfaltgranulaat, het toepassen van Best Beschikbare Technieken en het creëren van een gelijk speelveld voor de asfaltcentrales.

Jun: Normoverschrijding erkende maatregel, juridisch traject afwachten.

Het college geeft aan dat de norm is overschreden omdat de erkende maatregel niet lijkt te werken. Als deze wordt afgeschaft, ontstaat er een basis om actie te ondernemen bij overschrijdingen. Er wordt verzocht om een voorbeeld te nemen aan Nijmegen.

Het college geeft aan het juridische traject met betrekking tot de erkende maatregel te willen afwachten. Ze zijn het erover eens dat het verkrijgen van een geactualiseerde vergunning op basis van BBT erg lang duurt. Dit komt door verkeerd aangeleverde gegevens en de afhankelijkheid van verschillende eisen. Het moet nu zorgvuldig worden aangepakt om juridische geschillen te voorkomen.

ODZOB heeft tweewekelijks overleg met ACE. Ze beloven een gesprek met ODZOB aan te gaan over proactief handelen en de periodieke controles. Er worden onderling gesprekken gevoerd om te begrijpen waarom er de ene keer wel overschrijdingen zijn en de andere keer niet.

Okt: Omgevingsvergunning herroepen vanwege overschrijdingen.

Op 26 april 2022 heeft ACE een omgevingsvergunning aangevraagd voor milieu-neutrale wijzigingen in de bedrijfsvoering. De aanvraag betreft:

  • Het vervangen van de droogtrommel voor asfaltgranulaat.
  • Het verruimen van de opslagcapaciteit op jaarbasis van gerecycled asfaltgranulaat.

ACE heeft deze extra opslagcapaciteit nodig vanwege de toenemende eisen voor het gebruik van gerecycled asfalt. Deze wijzigingen hebben geen invloed op de productiecapaciteit van ACE; deze blijft ongewijzigd. Daarom wordt het beschouwd als een milieu-neutrale verandering.

Naast de intrekking van de mobiele puinbreker, worden in deze procedure ook de voorschriften van de geldende vergunningen geactualiseerd. Daarnaast wordt onderzocht welke Best Bestaande Technieken (BBT) kunnen worden opgelegd.

Onafhankelijk van elkaar onderzoeken ACE en ODZOB welke BBT beschikbaar zijn en mogelijk kunnen worden toegepast of opgelegd. ACE heeft kennis genomen van het bestuursakkoord en wil een gesprek met de wethouders.

In juni en juli zijn metingen verricht, zowel met als zonder bijmenging. Er is een overschrijding van benzeen geconstateerd. ODZOB heeft een definitieve dwangsom opgelegd. Daarnaast zijn er meer meldingen van geuroverlast. Het voornemen is om de erkende maatregel in te trekken, wat betekent dat vanaf dat moment de emissiegrenswaarde voor PAK’s wordt gehanteerd.

Nov: Beslissing op bezwaar, herroeping omgevingsvergunning.

College neemt beslissing op bezwaar en herroept de omgevingsvergunning van 26 april 2022.

Dec: Medewerking aan initiatieven voor emissiereductie bij ACE.

Het college geeft aan medewerking te verlenen aan initiatieven zoals:

  • Het afschermen van de afvulplek voor asfalt in vrachtauto’s.
  • Het toepassen van biobased bitumen.
  • Het bijmengen van actief kool in het reinigingskanaal van de af te voeren rookgassen van de asfalttrommel.

Voor de langere termijn wordt gewerkt aan de uitwerking van Best Beschikbare Technieken (BBT) om emissies structureel verder te verlagen. Ondertussen worden periodieke metingen uitgevoerd van de emissies benzeen en PAK’s, en wordt er handhavend opgetreden indien de emissienormen worden overschreden.

Met het vervallen van de erkende maatregel zal bij een eerstvolgende gemeten overschrijding van de emissienorm voor PAK’s het handhavingstraject worden gestart. Tevens werd aangegeven dat de BBT in opdracht van het college door ODZOB verder worden uitgewerkt met de ACE.

Het college zet zich in voor de toepassing van BBT met als doel een structurele, maximaal haalbare reductie van emissies van Benzeen en PAK’s te realiseren, waarbij ook wordt ingezet op de vermindering van andere negatieve omgevingseffecten, zoals bijvoorbeeld geur- en geluidsoverlast.

ACE heeft bezwaar aangetekend tegen het definitief opleggen van een last onder dwangsom door het college op 1 november jl. Het college gaat tegen dit bezwaar in verweer.

2023 Feb: Vergunningstrajecten gestart met BBT, aanvraag mobiele puinbreker..

Beantwoording raadsvragen

Het college meldt dat sinds maart 2022 een procedure loopt waarbij de gemeente aan ODZOB heeft aangegeven dat Best Beschikbare Technieken (BBT) moeten worden toegepast. De ontwerpbeschikking wordt verwacht in het eerste kwartaal van 2023. Ook benadrukt het college dat BBT gericht zijn op het beperken van emissies (benzeen, PAK’s en geur) binnen de ruimte die de milieuwetgeving daarvoor biedt.

Raadsinformatiebrief

Het college rapporteert het volgende over de vergunningprocedures die in 2022 zijn gestart:

  1. Verleende omgevingsvergunning op 26 april 2022: Op 1 november 2022 is besloten om de vergunning die onder mandaat was verleend, in te trekken op advies van de bezwarencommissie. Dit betekent juridisch gezien dat we teruggaan naar de oorspronkelijke aanvraag, die nu door een uitgebreide procedure moet worden doorlopen.
  2. Aanvraag gedeeltelijke intrekking mobiele puinbreker: In deze procedure worden de voorschriften van de huidige vergunningen geactualiseerd en wordt onderzocht welke bestaande technieken kunnen worden toegepast. De ontwerpbeschikking die wordt voorbereid door ODZOB wordt verwacht in het eerste kwartaal van 2023. De gemeente Eindhoven en ODZOB hebben afgesproken om in beide procedures de Best Beschikbare Technieken toe te passen om emissies van benzeen, PAK’s en geur zoveel mogelijk te beperken. ACE onderzoekt momenteel ook de mogelijkheid om te investeren in alternatieve productietechnologieën die minder benzeen, PAK’s en geur uitstoten en optimaal bijdragen aan de circulaire verwerking van gerecycled asfalt. Het college heeft externe expertise ingeschakeld om ervoor te zorgen dat de meest effectieve aanpak wordt gevolgd. Op een later moment zal het college de gemeenteraad informeren over de besluitvorming hieromtrent.


Apr: Ontwerpbeschikkingen verwacht voor milieuvergunning en mobiele puinbreker.

Het college geeft aan dat er twee vergunningstrajecten lopen. Bij de milieuvergunning wordt verlangt dat er sprake is van de BBT. De ontwerpbeschikking voor de mobiele puinbreker wordt verwacht begin mei. Met een slag om de arm wordt gehoopt dat de ontwerpbeschikking voor de vergunning die aanvankelijk milieuneutraal zou zijn, maar nu volgens de uitgebreide procedure loopt voor de zomer te hebben.

Apr: Geen handhaving vanwege rechtszaak MOB, overschrijding PAK's, juridisch traject gestart.

Het college reageert op vragen over het uitblijven van handhaving (naar aanleiding van een rechtszaak van MOB). De rechter oordeelde dat "het college daarom de erkende maatregel buiten toepassing had moeten verklaren en op basis van de gemeten emissies een gemotiveerd besluit had moeten nemen over het handhavingsverzoek". Het college is echter van mening dat dit niet in overeenstemming zou zijn geweest met de wet- en regelgeving, en daarom moet er een nieuw handhavingstraject worden gestart.

Daarnaast is bij de laatste meting een overschrijding van PAK’s vastgesteld, en er zal handhavend worden opgetreden door middel van het voornemen om een dwangsom op te leggen. ACE kan zienswijzen indienen indien zij dat wensen.

Jul: Last onder dwangsom opgelegd wegens overtredingen bij ACE.

Beslissing op bezwaar last onder dwangsom Asfaltcentrale Eindhoven: naar aanleiding van de rechtszaak van MOB heeft college nieuw besluit moeten nemen. Handhavingsverzoek wordt alsnog toegewezen en wordt een last onder dwangsom opgelegd. Aangezien er in april 2023 ook een overschrijding heeft plaatsgevonden wordt ACE gelast om de overtreding te beëindigen en gelast hen om maatregelen te treffen, door bijv het strooibeeld in de PR trommel te wijzigen. Tevens wordt er een dwangsom opgelegd; € 50.000,-- per constatering maximaal één overtreding per week dat sprake is van de overtreding van artikel 5.46 eerste lid onder a Abm met een maximumbedrag van € 100.000,--. ACE heeft uitstel gevraagd voor aanleveren gegevens omtrent vergunning en verzoekt om uitbreiding van de vergunning.

Okt: Ontwerpbesluit verwacht voor veranderingsvergunning.

Het college zegt: Begin november verwachten we het ontwerpbesluit ter inzage te leggen. Zodra we dat doen zullen we de raad met een collegebrief informeren.

Nov: Geen plan voor uitfaseren ACE, inzet op handhaving en BBT.

Collegebrief “Perspectief op de Hurk”, waaruit naar voren komt dat zware industrie op de Hurk blijft. Er is geen plan voor het uitfaseren van de ACE. Inzet wordt handhaven en de BBT.

Dec: Ontwerpbesluit ter visie verwacht.

Het college schrijft:

Het ontwerpbesluit voor de veranderingsvergunning zal na positieve testresultaten en indiening van bijbehorende stukken ter visie worden gelegd. Naar verwachting rond eind januari.