Asfalt­cen­trale


10 april 2024

Alles is anders maar niks is veranderd. Sinds de agendering van dit verzoek heb ik denk ik nog niet zoveel in korte tijd voorbij zien komen over de Asfaltcentrale en de zware industrie op de Hurk. Dit is mooi zou je zeggen, want dit betekent dat de zorgen over de ACE worden gedeeld. En laten we voorop stellen, we hebben ook nooit gezegd dat wij eraan twijfelen dat de wethouder onze zorgen niet deelt. Daarvoor zitten we hier ook niet, maar wel of de uitwerking van deze zorgen niet anders had kunnen gaan. Hier willen we het debat over voeren met een doorkijk naar de toekomst, tezamen met de rest van de raad en hoe zij hier naar kijken.

En die toekomst lijkt er anders uit te gaan zien. Was er een aantal maanden nog geen denken aan om de zware industrie uit te faseren, nu is er een draai van 180 graden. Willen we wel stappen zetten en wordt in lijn met het concept omgevingsvisie gekeken hoe de functiemening verder kan worden versterkt. Punt van aandacht; vergeet hierbij dan niet het concept van de omgevingsvisie aan te passen met betrekking tot de Hurk.

Deze toekomstplannen juichen wij enorm toe, maar baart ons ook zorgen, want als we kijken naar de tijdlijn dan gebeurd er niet veel voor ons gevoel en voor het gevoel van de inwoners. Er bestaat bij ons de vrees dat dit alleen maar erger wordt omdat men eventueel gaat uitfaseren. Dat brengt ons ook naar het volgende, los van uitfasering, op welke koers ligt de ACE om in 2030 emissievrij te zijn en welke gesprekken voert het college met de ACE daarover? Een belangrijk punt voor ons is ook welke gesprekken zijn er de afgelopen jaren gevoerd met ACE om de uitstoot binnen de grenzen te behouden? We lezen in een brief van het college van december dat deze zijn gevoerd om nadere afspraken te maken ten aanzien van voorwaarden en nieuwe technieken welke kunnen worden toegevoegd aan de lopende aanvraag en extra stappen worden gezet bij het beperken van emissies en geuroverlast. En dat ACE VOORNEMENS is om investeringen te doen inzake filterinstallaties. En waar ik dan op aan sla is het voornemens. Het is voornemens als uit onderzoek blijkt dat het werk, dit is mosterd na de maaltijd deze stappen had men al moeten ondernemen en welke voorwaarden zitten er nog meer aan de voornemens. Deze investeringen kosten geld, die heeft KWS, over 2022 is 192 miljoen winst behaald en de omzet was 6599 miljoen waarbinnen het aandeel infrastructuur 1298 miljoen heeft opgeleverd. Wat gaan we nu doen aan deze voornemens en wanneer worden deze nu eens concreet? En wat zijn de kansen dat zij zich hier niet aan committeren?

Daarnaast lopen wij er tegenaan dat we vinden dat er niet voldoende wordt geëscaleerd, de metingen zijn mondjesmaat en worden van tevoren aangekondigd. Iedere keer is hier wel een reden voor waarom dat gebeurd of waarom een meting niet goed kon worden uitgevoerd. En waarom leggen we niet hogere boetes op? Die boetes stellen voor zo’n bedrijf niks voor en hebben alleen maar nut als deze worden verhoogd en we hier actiever op acteren. In andere gemeentes waar issues met Asfaltcentrale speelt wordt altijd aangegeven er moeten meer en beter gehandhaafd worden. Ook in het debat in de tweede kamer werd hier een motie voor ingediend[1]. Wat gaan we hier nu aan doen?

De gemeente is het bevoegd gezag, wij als gemeenteraad hebben hierin een kaderstellende en controlerende taak waarbij we ook onze volksvertegenwoordigende rol betrekken, maar dit kunnen wij niet alleen. Wij zijn hier afhankelijk van de wethouder, waarbij de wethouder ons informeert, pro-actief bezighoudt met de ACE en bespreekt wat de beste oplossingen hierin zijn met alle betrokken partijen. Alleen zo kunnen wij enigszins het vertrouwen terugkrijgen van de inwoners dat we hun gezondheidsbelang behartigen. En laten we niet vergeten dat het niet alleen gaat om de uitstoot binnen de norm te houden, maar dat het van belang is dat iedere schadelijke stof uitgestoot door de ACE zo ver mogelijk omlaag moet gaan!


[1] Motie van het lid Kostic c.s. over zorgen voor transparante, onafhankelijke continue metingen bij vervuilende bedrijven en voor een fijnmaziger meetnet.pdf