Motie: Asfalt kan je niet ademen


Ingediend met SP

2 juli 2024

De indieners van deze motie stellen de gemeenteraad voor om in de vergadering van 2 juli 2024 een besluit te nemen over Asfalt kan je niet ademen.

Zij hebben het Raadsvoorstel vaststellen Jaarstukken 2023, 24bst00597 van het college gelezen.

Na het gesprek hierover in de vergadering van 26 juni 2024 vragen zij extra aandacht voor:

De indieners hoorden dat:

  • Eindhoven wederom zijn ambities niet heeft kunnen realiseren en we het jaar afsluiten met € 21,6 miljoen positief;
  • Er € 17.118.00 wordt gestort in de reserve eigen kapitaal;
  • De gemeente Eindhoven en de Asfaltcentrale al jaren met elkaar in gesprek zijn;
  • Het college heeft aangegeven de zware industrie waar de Asfaltcentrale Eindhoven toe behoort te willen uit faseren;
  • Tijdens de meningsvormende vergadering d.d. 26 juni 2024 door wethouder Steenbakkers is aangegeven dat er met de asfaltcentrale de toekomst wordt besproken voor over 10 á 20 jaar;
  • De asfaltcentrale met de gemeente en andere bedrijven meedoet aan een onderzoek naar een waterstofnetwerk;
  • Uit onderzoek blijkt dat de zorgkosten in de wijk bij de Hurk 8 procent hoger zijn en dat er 4 procent meer kanker voorkomt dan gemiddeld[1];
  • De inwoners al jaren strijden tegen de overlast van de asfaltcentrale;
  • Het gros van de gemeenteraad tijdens het debat op 9 april 2024 over de Asfaltcentrale Eindhoven aangegeven voor een vertrek van de asfaltcentrale te zijn;
  • Regelmatig de discussie wordt gevoerd over wat de kosten van een eventuele uitkoop zouden zijn;
  • De asfaltcentrale in Nijmegen is uitgekocht voor 7 miljoen;
  • De gemeente Eindhoven maar 5% van het asfalt afneemt bij de Asfaltcentrale Eindhoven[2];
  • De wethouder heeft aangegeven dat landelijke wetgeving het bemoeilijkt om goed te kunnen handhaven op de uitstoot die wordt veroorzaakt door de asfaltcentrale[3];
  • De ODZOB niet altijd kan voldoen aan het verrichten van metingen bij de asfaltcentrale wegens niet voldoende capaciteit en de voorwaarden die worden gesteld aan de metingen[4];
  • Eindhoven afgelopen keer heeft getwijfeld over het opleggen van een dwangsom, omdat het bang was dat het de gesprekken met de asfaltcentrale zou verstoren[5];
  • De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) heeft geconstateerd dat bedrijven, lokale overheden en controle-instanties te weinig doen om de gezondheid van omwonenden van industrie te beschermen tegen industriële uitstoot[6].

De indieners vinden dat:

  • Er na jaren van praten nog steeds geen resultaat is geboekt om de uitstoot te verminderen van de asfaltcentrale;
  • De opmerkingen van de wethouder tijdens het debat van 26 juni, de twijfel die er eerder was over het opleggen van de dwangsom[7], het participeren aan het waterstofonderzoek door asfaltcentrale, er geen update is gekomen met betrekking tot de vergunningen en dat er al jaren gesprekken lopen zonder concrete oplossingen, de twijfel doet rijzen of er afscheid gaat worden genomen van de asfaltcentrale;
  • Eindhoven zich niet jaren moet gaan richten op het schoner maken van de asfaltcentrale, nu zij daar niet toe in staat zijn, zodat deze dan wel valt onder een nieuwe, duurzame economie en kan worden behouden;
  • De overlast steeds zwaardere vormen aanneemt en hiermee de volksgezondheid van onze inwoners onder druk staat;
  • Het geen toeval is dat juist in die wijken dicht bij de Hurk de zorgkosten en het aandeel kankergevallem hoger ligt;
  • De volksgezondheid van onze inwoners topprioriteit moet zijn en niet de belangen van de economie;
  • Doordat er niet continu gemeten kan worden het niet duidelijk is wat de asfaltcentrale nog meer uitstoot aan benzeen en pak’s;
  • We ieder jaar als gemeente voldoende geld over houden om serieuze gesprekken te voeren over een uitkoop van de Asfaltcentrale Eindhoven;
  • We hiermee in ieder geval kunnen voldoen aan meerdere ambities, zoals de volksgezondheid, tevredenheid inwoners, terugdringen van onze uitstoot en verbeteren van onze luchtkwaliteit;
  • We geen voorstander zijn om de vervuiler te betalen, doch in dit geval de voordelen van een uitkoop zwaarder wegen dan de nadelen;
  • We door onze houding richting de Asfaltcentrale Eindhoven het idee geven dat deze zware industrie nog jaren wordt gedoogd.

De raad roept het college van burgemeester en wethouders op om:

  1. Met de Asfaltcentrale Eindhoven een gesprek te voeren over een uitkoop en welke kosten hiermee gemoeid zijn;
  2. Te onderzoeken welke risico’s dit met zich meebrengt voor de gemeente Eindhoven;
  3. Met deze resultaten terug naar de raad te komen uiterlijk Q4 2024.


[1] Veel zorgen en klachten over industriële 'big five': Eindhovense wijk Het Ven wil duidelijkheid | RTL Nieuws | RTL.nl

[2] Reactie college Meningsvormende vergadering 9 april 2024

[3] Reactie college Meningsvormende vergadering 9 april 2024

[4] Reactie college Meningsvormende vergadering 9 april 2024

[5] Weer dwangsom voor Eindhovense asfaltcentrale maar dreiging is beperkt: ‘Geloofwaardigheid onder druk’ | Eindhoven | ed.nl

[6] Industrie en Omwonenden - Onderzoeksraad voor Veiligheid

[7] Idem


Status

Verworpen

Voor

Tegen