Raads­vragen: Roken is dodelijk


Indiendatum: 5 dec. 2023

Aan de Kanaaldijk-Noord zit de fabriek HTL-DHT. Zij zijn gespecialiseerd in de productie van sigaretten-/sigarenvulling. Dagelijks komen er uit hun fabrieksschoorsteen enorme rookwolken met een zeer sterke geur.

Uit onderzoek blijkt ook dat de inwoners in de omgeving en mensen die hier voorbij fietsen overlast ervaren van deze fabriek. Zij storen zich aan de stank, maar ook zijn er mensen die druppels uit deze rook op zich krijgen. Zij geven hierbij ook aan dat als dit op de huid gebeurd dit brand en ervaren oogirritaties.

Wij hebben daarom de volgende vragen:

  1. Is de gemeente bekend met deze enorme uitstoot van deze fabriek?
  2. Is de gemeente bekend met de klachten van omwonenden en zo ja op welke manier worden deze klachten afgehandeld?
  3. Indien het antwoord op vraag 2 nee is, is het college bereid om onderzoek te doen naar deze klachten?
  4. In welke milieucategorie valt deze fabriek?
  5. Is ook bekend hoeveel de uitstoot van deze fabriek bijdraagt aan de uitstoot van CO₂eq in Eindhoven binnen de industrie?
  6. Is ook bekend hoe deze fabriek bijdraagt aan de slechte luchtkwaliteit binnen Eindhoven?
  7. Zo niet, is het college bereid om naar vraag 5 en 6 onderzoek te doen?
  8. Zijn er plannen om deze fabriek uit te faseren of om te kijken hoe deze fabriek schoner kan worden?

Indiendatum: 5 dec. 2023
Antwoorddatum: 16 jan. 2024

Algemeen

- In onderstaande beantwoording zijn we uitgegaan van de wetgeving in 2023. Per 1 januari 2024 is de omgevingswet ingegaan. Het is nog onduidelijk wat dit voor implicaties heeft voor de diverse instellingen. Dat moet in de loop van dit jaar nog duidelijk gaan worden. Vooralsnog hanteren we bij de gemeente de bestaande voorwaarden.

- Voorafgaand aan de beantwoording geven wij het verschil aan tussen meldingsplicht en vergunningsplicht:

• Bijna 80% van de NLse bedrijven vallen onder de meldingsplicht. Dit zijn als het ware doorsnee bedrijven die er veel zijn en ‘standaard’ activiteiten uitvoeren. Bijvoorbeeld garagebedrijven. Voor bedrijven die onder de meldingsplicht vallen geldt dat zij moeten voldoen aan de algemene eisen die zijn opgenomen in het Besluit activiteiten leefomgeving.

• Bedrijven die vergunningplichtig zijn vallen buiten de categorie doorsnee bedrijven. Dat kan zijn door bijvoorbeeld de productiecapaciteit of hoeveelheid stoffen die ze binnen het bedrijf opslaan. Voor deze specifieke activiteiten worden dan in de vergunning ook specifieke voorschriften opgenomen die zijn afgestemd op het bedrijf/activiteit i.r.t. de omgeving. Naast deze specifieke voorschriften moeten ze ook voldoen aan de algemene eisen van het Besluit activiteiten leefomgeving.

Gemeente is bevoegd gezag en daar verandert niets in. De regels voor Toezicht en handhaving gelden voor alle bedrijven. Actuele informatie is te vinden op: Vergunning, melding en informatieplichten in decentrale regels voor milieubelastende activiteiten | Informatiepunt Leefomgeving (iplo.nl)

1. Is de gemeente bekend met deze enorme uitstoot van deze fabriek?
We zijn bekend met de activiteiten van het bedrijf. Gezien de grootte van het bedrijf en het
uitgevoerde productieproces worden de emissies van het bedrijf niet gezien als enorm.
Het bedrijf is, volgens de Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (Odzob) meldingsplichtig op
grond van het Activiteitenbesluit milieubeheer en dient te voldoen aan algemeen geldende
emissieregels.en specifieke maatwerkvoorschriften die aan het bedrijf zijn opgelegd.
Hierin zitten ook erkende maatregelen ter voorkoming van milieubelastende emissies en (geur)overlast. Informatie hierover op de landelijke website van het ministerie. Geur in
algemene rijksregels voor milieubelastende activiteiten | Informatiepunt Leefomgeving
(iplo.nl)
Wel is de rookpluim van het bedrijf in sommige (weers)omstandigheden zichtbaar vanuit
de schoorsteen omdat de temperatuur van de afgassen (voornamelijk waterdamp) hoger
is dan de buitentemperatuur.
Bij de beantwoording van vraag 3 wordt verder ingegaan op de emissie en uitstoot van
stoffen.

2. Is de gemeente bekend met de klachten van omwonenden en zo ja, op welke manier
worden deze klachten afgehandeld?
De klachten/meldingen die bekend zijn, betreffen met name geuroverlast. Uit S@men
(klachten registratie systeem) is af te leiden dat deze geurklachten ook gerelateerd zijn
aan bezorgdheid over gezondheid.
De milieu-toezichthouder van de Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (Odzob) gaat indien
nodig bij klachten/meldingen ter plaatse kijken om te beoordelen of er een oorzaak is van
de melding en wat deze is. Vervolgens wordt (indien gewenst) contact opgenomen met de
melder, deelt mee wat het bedrijf hieraan doet en welke maatregelen het bedrijf heeft
genomen en eventueel neemt. Indien er overtredingen worden geconstateerd zal zo nodig
een handhaving traject worden opgestart. Voorts brengt de toezichthouder de melder in
contact met het bedrijf (is nadrukkelijk verzoek van HTL-DHT) indien de melder hier open
voor staat.

3. Indien het antwoord op vraag 2 nee is, is het college bereid om onderzoek te doen naar
deze klachten?
Meldingen worden, als gezegd, serieus genomen en opgepakt door de Odzob als
toezichthouder. De Odzob, heeft naar aanleiding van deze vragen, contact opgenomen
met het bedrijf en hen meegedeeld dat het noodzakelijk is om onderzoek te doen naar de
emissies. De directie van HTL-DHT heeft direct toegezegd om dit onderzoek uit te voeren.
Echter vanaf 15 december 2023 tot aan medio januari 2024 wordt er geen productie
gedraaid en heeft het uitvoeren van een meting geen zin. Met het bedrijf is afgesproken,
dat vanaf deze week voorbereidingen zullen worden getroffen om een uiterlijk eind januari
2024 een emissiemeting uit te voeren.

4. In welke milieucategorie valt deze fabriek?
Op deze locatie is in het vigerende bestemmingsplan een bedrijf uit milieucategorie 4
toegestaan. Het bedrijf voert van oudsher werkzaamheden uit met het verwerken van
tabak. Conform het bestemmingsplan en de publicatie ‘bedrijven en milieuzonering’ van
de VNG zijn dit activiteiten, die vallen onder ‘tabaksverwerkende industrie’, daardoor is dit
een bedrijf in milieucategorie 4.1. Dit is een verdere differentiatie van de milieucategorie 4,
op basis van specifieke bedrijfscategorie en/of bijvoorbeeld productiecapaciteit. Voor
tabaksverwerkende industrie is hierin geen verschil in gemaakt. M.a.w. 4.1 is gewoon
categorie 4

De laatste jaren is het bedrijf zich ook gaan richten op het verwerken van stoffen van o.a.
“henna”, aangezien de vraag naar tabak is afgenomen.
Deze activiteiten zijn niet opgenomen in ‘bedrijven en milieuzonering’, maar zijn
vergelijkbaar met activiteiten in milieucategorie 4.1.

5. Is ook bekend hoeveel de uitstoot van deze fabriek bijdraagt aan de uitstoot van CO₂eq
in Eindhoven binnen de industrie?
Ja, op basis van een uitgevoerde inventarisatie in 2017 binnen de gemeente is
aangegeven dat het bedrijf DHT-HLT 13.000 ton CO₂ uitstoot heeft. Dit is 2,92% van de
totale uitstoot van CO₂ toegerekend aan de industrie.

6. Is ook bekend hoe deze fabriek bijdraagt aan de slechte luchtkwaliteit binnen
Eindhoven?
In het verleden, toen het bedrijf wel vergunningsplichtig was, is bij vergunningverlening
getoetst aan Wet Luchtkwaliteit (uitstoot van NO₂ en PM10). Conclusie was destijds dat
de luchtkwaliteit ter plaatse wordt bepaald door de verkeersaantrekkende werking van het
bedrijf en dat het bedrijf ‘niet in betekenende mate’ bijdraagt aan de luchtkwaliteit.
Inmiddels valt HTL-DHT onder de werkingssfeer van het Activiteitenbesluit milieubeheer,
waardoor een toets op de Wet Luchtkwaliteit niet meer plaatsvindt, omdat zij
meldingsplichtig zijn geworden. De uitstoot op bedrijfsniveau is op dit moment niet
bekend. Net zoals bij het overgrote deel van de bedrijven in Eindhoven en NL. Het Schone
luchtakkoord heeft alleen betrekking op vergunningsplichtige bedrijven (Scherp
vergunnen) en zoals eerder vermeld is HTL-DHT een meldingsplichtig bedrijf.
In kader van het innovatieve regionale luchtmeetsysteem (ILM2.0) blijkt dat de
luchtkwaliteit in de omgeving van het bedrijf op dit moment overigens niet verschilt van
andere vergelijkbare locaties in Eindhoven (www.odzob.nl/meetnet).
Wij zullen echter in samenwerking met de toezichthouders van de Odzob, de resultaten
van de gemaakte afspraken en van het (ILM2.0)meetunits in de omgeving van het bedrijf
blijven volgen, om bij negatieve ontwikkelingen direct actie te kunnen nemen.

7. Zo niet, is het college bereid om naar vraag 5 en 6 onderzoek te doen?
Indien noodzakelijk zijn we zeker bereid aanvullend onderzoek te doen naar zowel de
uitstoot van CO₂ de CO₂eq als de bijdrage op de lokale luchtkwaliteit voor de
componenten NO₂ en PM10.
Zoals bij beantwoording van bovenstaande vragen 5 en 6 is te lezen en de aard van de
activiteiten van dit bedrijf, hebben we echter op dit moment geen directe aanleiding of
reden om dit uit te voeren, behoudens de toezegging de we bij de beantwoording van
bovenstaande vragen hebben gedaan.

8. Zijn er plannen om deze fabriek uit te faseren of om te kijken hoe deze fabriek schoner
kan worden?
Er zijn geen plannen om dit bedrijf uit te faseren. Het bedrijf beschikt over de noodzakelijk
omgevingsvergunning. Bij milieucontroles in relatie tot eerdere klachten/meldingen wordt door de toezichthouder altijd gewezen op wenselijke verbeteringen in het bedrijfsproces
aan te brengen.
Zo is in 2022 geadviseerd om het onderhoud van de gaswassers niet meer reactief plaats
te laten vinden maar preventief zodat eventuele klachten worden voorkomen. Het bedrijf
heeft hier gehoor aan gegeven.