Social Enter­prise:


7 november 2023

De Dutch Design week is net voorbij, iedere week staat er wel iets in de krant over Brainport met zijn high tech bedrijven en maakindustrie. En als je dan de vraag krijgt van sociale maatschappelijke ondernemers wanneer is er aandacht voor ons? Dan kan ik ze geen ongelijk geven dat ze die vraag stellen. Ik dacht dat moet anders kunnen, ik plan een inspreker die een goed verhaal vertelde bij de Sociale Brainport Agenda, ik heb gesprekken gevoerd binnen de gemeente, maar uiteindelijk bleek mijn vraag moeilijker dan gedacht.

Maar zo moeilijk is het niet, want sociale ondernemers kan je overal tegenkomen. Zij zijn namelijk ondernemers die bezig zijn met het oplossen van maatschappelijke problemen, dit doen zij bijvoorbeeld door een duurzaam en sociaal product of dienst te verkopen, maar ook andere bedrijven te ondersteunen en te beïnvloeden. Geld verdienen is geen hoofddoel hier, ja dat is even schrikken, ik snap het.

En niet alleen dat, zij verspreiden veelal hun kennis over innovaties en 1 op de 5 ondernemers geeft aan bezig te zijn met het neerzetten van nieuwe standaarden en normen in de sector waar ze actief in zijn en pleiten voor duurzame en sociale inkoop.

Sociale ondernemingen zijn er in alle soorten en maten en zijn actief in heel veel branches. Voorbeelden van sociale ondernemingen kunnen bedrijven zijn die soep maken van geredde groenten, bezig zijn met duurzame mobiliteit, arbeidsparticipatie, platforms voor hulpverleners of zelfs bierbrouwers zoals bijvoorbeeld Rabauw.

Er is dus geen specifieke branche waar zij werkzaam in zijn.

In Eindhoven heb je bijvoorbeeld als sociale ondernemers WILD Eindhoven, purposedesign, meaningful work, Marleenvanbergeijk en Phood.

De sociale ondernemingen dragen enorm bij aan de Social development goals, zij scoren daarin hoog op eerlijk werk, goede gezondheid, welzijn en het verminderen van ongelijkheid. En daarnaast is het aantal percentage vrouwelijke managers bij sociale ondernemingen 51% tov het gemiddelde landelijk aandeel van 30%.

Helaas is sociaal ondernemen niet zonder uitdagingen, ze worden namelijk moeilijk erkend en herkend als sociale onderneming. Dat zien we ook hier in Eindhoven en dat voelen zij. Dit zorgt er ook voor dat het voor hen moeilijker is om een passende financiering te krijgen.

Sociale ondernemers hebben daarom ook de overheid nodig. De overheid kan een belangrijke klant zijn, nu zij zich inzet op het lokaal inkopen van producten en diensten en zij kunnen de sociale ondernemers meer aandacht en een podium geven.

Wat wij als oplossing zien? Geef ze de aandacht die ze verdienen door het faciliteren van verbindende werkplekken, organiseren van evenementen, meer ondersteuning door bijv masterclasses, workshops, financiële ondersteuning en publieke zichtbaarheid. Om er zo voor te zorgen dat we ook echt gaan naar een Sociale Brainport Agenda. Deze motie wordt mede ingediend door de VVD, dank daarvoor.