Motie: Hoog­waardig onder­gronds vervoer


Ingediend met OHAvE en 50PLUS

20 juni 2023

De indieners van deze motie stellen de gemeenteraad voor om in de vergadering van 20 juni 2023 een besluit te nemen over hoogwaardig ondergronds vervoer.

Zij hebben het Raadsvoorstel Voorkeursalternatief Tracé HOV4 en plan van aanpak Voorlopig Ontwerp (23bst00490) van het college gelezen.

Na het gesprek hierover in de vergadering van 13 juni 2023 vragen zij extra aandacht voor:

De indieners hoorden dat:
• Met name in het centrumgebied het realiseren van vrij liggende busbanen een ingewikkelde puzzel is;
• Het voorstel getiteld “Maximale snelheid”, dat uitgaat van een ondertunneling van het centrum resulteert in “maximale bereikbaarheid, betrouwbaarheid en aantrekkelijkheid”. Daarnaast is de conclusie: “en de effecten zijn op het overige verkeer het kleinst. Dit alternatief biedt daarmee de hoogste vervoerwaarde”.
• De kosten voor dit alternatief ook fors hoger uitpakken dan voor de andere trajecten.

De indieners vinden dat:
• Als de stad in de hoogte groeit het steeds lastiger wordt om ons allemaal op hetzelfde oppervlak te verplaatsen.
• De ruimte in het centrum schaars is, en bij voorkeur ten dienste moet staan aan woningen, groen, langzaam kleinschalig vervoer, en activiteiten die bijdragen aan de kwaliteit van leven.
• Hoogfrequent, snel en betrouwbaar openbaar vervoer in veel grote steden ook ondergronds gaat.
• Om de uiteindelijke keuze voor het tracé te kunnen verantwoorden er naast het nul-scenario waarbij zo min mogelijk geld wordt uitgegeven, ook een optimaal scenario moet worden meegenomen waarbij de kwaliteit van vervoer geoptimaliseerd is.

De indieners roepen het college van burgemeester en wethouders op om:
In het vervolgonderzoek ook het tunnelscenario mee te nemen, waarbij dieper wordt ingegaan op de capaciteit, reistijd, aantrekkelijkheid, toekomstbestendigheid, kosten en consequenties voor de omgeving.


Status

Aangenomen

Voor

Tegen