Raadsvragen: Klem aan de kade
Indiendatum: 8 okt. 2023
Geacht college,
Inleiding
Al jaren lang loopt de kwestie met de woonbootbewoners, dit behoeft geen verdere introductie. In de tussentijd is er veel gebeurd en zijn er een hoop beslissingen genomen met allerlei consequenties. Wij hebben als fractie geprobeerd ons alle informatie eigen te maken en ook de kant van de woonbootbewoners gehoord. Echter hebben wij nog wel een aantal vragen, omdat er nog onduidelijkheden zijn.
Dit zijn de volgende vragen:
- Tijdens de zittingen die het afgelopen half jaar hebben plaatsgevonden, kwam steeds de nadruk op de groei van het industrieterrein De Hurk naar voren. Er werd aangegeven dat het gebrek aan ruimte voor de zware industrie een van de redenen is waarom de woonbootbewoners weg zouden moeten. Hoe verhoudt dit met het bestuursakkoord waarin wordt aangegeven naar een nieuw perspectief te willen waarbij oa duurzaamheid, veiligheid, gezondheid en overlast een belangrijke rol zal gaan spelen?
- Uit onderzoek, verricht door de gemeente, zou het leefklimaat voor de woonbootbewoners slecht zijn vanwege de industrie, echter worden er vlakbij het industrieterrein wel appartementen gebouwd (Hastelweg) die onder de rook van de asfaltcentrale zitten en komt tegenover het industrieterrein aan de Hastelweg ook nieuwbouw. Wat maakt dat het voor deze nieuwe bewoners die hier nu komen wonen geen slecht leefklimaat zou zijn?
- In het kanaal bij het industrieterrein en waar de woonbootbewoners zijn gevestigd, bevindt zich al geruime tijd de bever, ook wordt bevestigd dat de ijsvogel zich regelmatig laat zien. Is de gemeente zich ervan bewust dat deze bijzondere dieren zich daar bevinden en wordt er ook gecontroleerd op de kwaliteit van het water en gehandhaafd op lozingen in het kanaal vanuit het industrieterrein? Zoniet, wat is de reden daarvan?
- Bij de ingekomen mail van 6 mei jl (23-083) van een van de woonbootbewoners zat een advies van advocaat Hagelaars van het kantoor Dirk Zwager[1]. In dit advies staat in de inleiding dat “hebben appellanten bij brieven van 8 en 21 maart 2023 hun beroepsgronden op dit punt nader toegelicht en daarbij nadere stukken ingediend, waaronder een rapport van Habitat advocaten. De raad heeft mij verzocht hierop te reageren. Daarvoor dient deze notitie”[2]. Dit verzoek vanuit de raad zegt ons zo even niks, kunt u dit nader uitleggen?
- Is de gemeente bereidt om te onderzoeken of de woonbootbewoners ergens anders hun ligplaats kunnen hebben zoals bijvoorbeeld bij de jachthaven in Eindhoven? Zo nee, waarom niet?
Indiendatum:
8 okt. 2023
Antwoorddatum: 31 okt. 2023
1. Tijdens de zittingen die het afgelopen half jaar hebben plaatsgevonden, kwam steeds de nadruk op de groei van het industrieterrein De Hurk naar voren. Er werd aangegeven dat het gebrek aan ruimte voor de zware industrie een van de redenen is waarom de woonbootbewoners weg zouden moeten. Hoe verhoudt dit met het bestuursakkoord waarin wordt aangegeven naar een nieuw perspectief te willen waarbij oa duurzaamheid, veiligheid, gezondheid en overlast een belangrijke rol zal gaan spelen?
Het bestemmingsplan De Hurk-Croy is nog het enige bedrijventerrein in Eindhoven dat bedrijven met milieucategorie 3 tot 5 toelaat en waar dus zware industrie mogelijk is. In bestuursakkoord staat het volgende aangegeven: “Bedrijventerrein de Hurk is een belangrijke plek voor onze werkgelegenheid en moet dat ook blijven. We zien echter ook dat er verbeteringen mogelijk zijn. We gaan daarom samen met bedrijven en bewoners van en rondom de Hurk een perspectief richting 2030 formuleren inclusief belangrijke mijlpalen. Hierbij spelen ondernemersklimaat, duurzaamheid, veiligheid, gezondheid en overlast een belangrijke rol. Dit gezamenlijke perspectief moet de aantrekkelijkheid en de balans tussen werken op het terrein en wonen in de omgeving verbeteren. We zitten op dit moment in een afronding van het traject rondom de woonboten en blijven bij de eerdere besluitvorming van Raad en College.” In het bestuursakkoord staat op bovenstaande wijze aangeven hoe dit uitgangspunt zich verhoudt ten opzichte van het traject rondom de woonboten. Wij zien hierin geen tegenstrijdigheden.
2. Uit onderzoek, verricht door de gemeente, zou het leefklimaat voor de woonbootbewoners slecht zijn vanwege de industrie, echter worden er vlakbij het industrieterrein wel appartementen gebouwd (Hastelweg) die onder de rook van de asfaltcentrale zitten en komt tegenover het industrieterrein aan de Hastelweg ook nieuwbouw. Wat maakt dat het voor deze nieuwe bewoners die hier nu komen wonen geen slecht leefklimaat zou zijn?
De afstand van de asfaltcentrale tot de dichtstbijzijnde bewoning aan de Hastelweg is ca. 225 m. Hiermee is voldoende afstand tussen dit bedrijf en de woningen. In het bestemmingsplan is een zonering opgenomen, zodanig dat de afstand tussen bedrijven en gevoelige objecten (woningen) voldoet aan de richtlijnen in de VNG-brochure 'Bedrijven en milieuzonering', editie 2009. Bedrijfsactiviteiten in de hogere categorieën zijn daarom meer in het centrum van het industrieterrein geplaatst, terwijl aan de randen, o.a. richting de Hastelweg, ruimte is voor lagere categorieën van bedrijvigheid. Door de ligging van het afwateringskanaal ter hoogte van de Waldeck Pyrmontstraat – in het midden van het industrieterrein - liggen de woonboten binnen de zogenaamde milieuzone van de zwaardere industrie en is er dus op de Waldeck Pyrmontstraat geen sprake van een goed woonklimaat.
3. In het kanaal bij het industrieterrein en waar de woonbootbewoners zijn gevestigd, bevindt zich al geruime tijd de bever, ook wordt bevestigd dat de ijsvogel zich regelmatig laat zien. Is de gemeente zich ervan bewust dat deze bijzondere dieren zich daar bevinden en wordt er ook gecontroleerd op de kwaliteit van het water en gehandhaafd op lozingen in het kanaal vanuit het industrieterrein? Zo niet, wat is de reden daarvan?
Waterschap de Dommel is het bevoegd gezag m.b.t. de kwaliteit van het oppervlaktewater in het afwateringskanaal. Het waterschap houdt toezicht op de waterkwaliteit en kan optreden tegen illegale lozingen. Navraag bij het waterschap leert dat er momenteel geen bedrijven op de Hurk zijn die lozen op het oppervlaktewater.
4. Bij de ingekomen mail van 6 mei jl (23-083) van een van de woonbootbewoners zat een advies van advocaat Hagelaars van het kantoor Dirk Zwager. In dit advies staat in de inleiding dat “hebben appellanten bij brieven van 8 en 21 maart 2023 hun beroepsgronden op dit punt nader toegelicht en daarbij nadere stukken ingediend, waaronder een rapport van Habitat advocaten. De raad heeft mij verzocht hierop te reageren. Daarvoor dient deze notitie”. Dit verzoek vanuit de raad zegt ons zo even niks, kunt u dit nader uitleggen?
Advocatenkantoor Dirkzwager heeft namens de gemeente Eindhoven het verweer gevoerd in de procedures ten aanzien van het beroep tegen het bestemmingsplan “II Bedrijventerrein de Hurk-Croy (reparatie)”. Aangezien de vaststelling een raadsbesluit is betekent dit automatisch dat het verweer formeel gevoerd wordt namens de raad. De advocaat reageert daarom naar Habitat namens de raad. De zitting van de beroepsprocedure heeft plaatsgevonden op 18 april 2023. Op 31 mei 2023 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State uitspraak gedaan, waarbij de beroepen ongegrond zijn verklaard en het bestemmingsplan onherroepelijk is geworden.
5. Is de gemeente bereidt om te onderzoeken of de woonbootbewoners ergens anders hun ligplaats kunnen hebben zoals bijvoorbeeld bij de jachthaven in Eindhoven? Zo nee, waarom niet?
We hebben als gemeente al eerder alle mogelijke opties onderzocht. Helaas beschikt onze gemeente niet over een alternatieve locatie voor ligplaatsen t.b.v. woonboten. In de door aangehaalde jachthaven aan de Welschapsedijk is geen ruimte beschikbaar voor woonboten. Uitbreiding van de jachthaven is ongewenst. Het Beatrixkanaal maakt deel uit van het Natuurnetwerk Brabant. Aantasting van dit natuurnetwerk, door nieuwe ligplaatsen voor woonboten te creëren, is op grond van het provinciaal beleid ongewenst.
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Raadsvragen: Dus toch gewoon graaiflatie bij de ODZOB
Lees verderVragenhalfuur: Persvrijheid op de universiteit
Lees verder