Raads­vragen: Stik­stof­vonnis Eindhoven Airport


Ingediend met SP, Volt, Groen­Links en PvdA

Indiendatum: 15 mei 2024

Op 16 april 2024 heeft de Rechtbank Gelderland uitgesproken dat Eindhoven Airport geen natuurvergunning heeft en die wel moet hebben. Eindhoven Airport heeft, in elk geval op zijn website, nog niet op de uitspraak gereageerd. De gemeente Eindhoven bezit 24,5% van de aandelen van Eindhoven Airport NV. Daardoor is de gemeente Eindhoven mede-eigenaar van het probleem van het ontbreken van de vereiste natuurvergunning.

Wij vragen ons af welke gevolgen de uitspraak van de Gelderse Rechtbank kan hebben. Is het bijvoorbeeld mogelijk dat het aantal vliegbewegingen op Eindhoven Airport terug moet naar het jaar dat de Habitatrichtlijn van kracht werd (1992), of naar het jaar 2014 van het huidige Luchthavenbesluit annex MER?

Omdat we benieuwd zijn naar hoe uw college met deze situatie omgaat stellen wij de volgende vragen:

1) Heeft u als aandeelhouder een opinie over het stikstofvonnis van de rechtbank Gelderland en de mogelijke gevolgen daarvan voor Eindhoven Airport? Zo ja, welke?
2) Heeft u met de directie van Eindhoven Airport over het stikstofvonnis en de mogelijke gevolgen daarvan gesproken? Zo ja, wat was dan, samengevat, de uitkomst van dat gesprek?
3) Heeft u met de andere regionale aandeelhouder, zijnde de provincie, over het stikstofvonnis en de mogelijke gevolgen daarvan gesproken? Zo ja, wat was dan, samengevat, de uitkomst van dat gesprek?
4) Schiphol haalt ons inziens rare capriolen uit door boerderijen op te kopen, zodat de stikstofrechten (al dan niet conform de wet) overgaan op Schiphol zelf of op Rotterdam-The Hague Airport. Is uw college iets bekend over vergelijkbare bewegingen in onze regio?
5) Wat is uw opvatting over de onder 4 genoemde aanpak door
Schiphol?

Indiendatum: 15 mei 2024
Antwoorddatum: 11 jun. 2024

Antwoord van burgemeester en wethouders

1. Heeft u als aandeelhouder een opinie over het stikstofvonnis van de rechtbank Gelderland en de mogelijke gevolgen daarvan voor Eindhoven Airport? Zo ja, welke?

Het vonnis van de rechtbank Gelderland stelt dat de minister voor Natuur & Stikstof (onderdeel van ministerie van LNV), in haar besluit onvoldoende gemotiveerd heeft waarom geen passende maatregelen worden genomen. Het is nu aan de minister van N&S om opnieuw te besluiten over het verzoek om passende maatregelen te nemen. Als college zijn we geen partij in deze, maar we volgen het vervolgproces.

2. Heeft u met de directie van Eindhoven Airport over het stikstofvonnis en de mogelijke gevolgen daarvan gesproken? Zo ja, wat was dan, samengevat, de uitkomst van dat gesprek?

De directie van Eindhoven Airport heeft aangegeven dat de minister van N&S nu aan zet is om met een nieuw besluit te komen waarin beter gemotiveerd wordt waarom afgezien kan worden van het treffen van passende maatregelen. Dit proces staat los van de aanvraag voor de natuurvergunning waar het ministerie van LNV nog altijd geen uitsluitsel over gegeven heeft.

3. Heeft u met de andere regionale aandeelhouder, zijnde de provincie, over het stikstofvonnis en de mogelijke gevolgen daarvan gesproken? Zo ja, wat was dan, samengevat, de uitkomst van dat gesprek?

Nee, we hebben hierover geen contact gehad met de provincie.

4. Schiphol haalt ons inziens rare capriolen uit door boerderijen op te kopen, zodat de stikstofrechten (al dan niet conform de wet) overgaan op Schiphol zelf of op Rotterdam-The Hague Airport. Is uw college iets bekend over vergelijkbare bewegingen in onze regio?

Voor zover ons bekend heeft Eindhoven Airport geen boerderijen gekocht of op een andere manier stikstofrechten overgenomen.

5. Wat is uw opvatting over de onder 4 genoemde aanpak door Schiphol?

Het is niet aan het college van Eindhoven om een mening te geven over de aanpak door Schiphol. Bovendien is het college onvoldoende op de hoogte van de details en de regionale situatie.