Raads­vragen: Vliegen moet stiller en duurzamer


Gesteld met Groen­Links, D66, Volt, PvdD, PvdA, SP

Indiendatum: 19 apr. 2024

Inleiding

Omwonenden, de natuur en het klimaat hebben veel last van Eindhoven Airport. In het rapport ‘Opnieuw verbonden’ zijn daarom afspraken gemaakt over de geluidsreductie van Eindhoven Airport. De afspraak is 30% geluidsreductie in 2030 gaan voor een afname van 30% geluidsreductie. Meer technisch is afgesproken dat “Er wordt gestuurd op een substantiële afname van de 35 Ke-contour. Waarbij er in 2030 minimaal 30% minder geluidbelasting is.” Juridisch moet dit allemaal nog steeds vastgelegd worden in het luchthavenbesluit en in de medegebruiksregeling. In deze laatste is in 2024 een afname opgenomen voor de 35 Ke-contour. Echter laat het nieuwe luchthavenbesluit nog steeds op zich wachten, waar ook een milieu-effect-rapportage (MER) aan vooraf dient te gaan die begin 2024 gereed zou zijn. Het blijft tot op heden akelig stil. Vandaar de volgende vragen.

Raadsvragen

1. Kan het college de raad informeren waar we op dit moment staan richting het nieuwe luchthavenbesluit, wat de uitkomsten van de MER zijn en hoe de geluidsafname van ten minste 30% in 2030 met een tussendoel in 2026 op dit moment geborgd is voor de toekomst?

2. Welke stappen neemt het college om het proces tot het nieuwe luchthavenbesluit te versnellen en kan het college duiden waarom er telkens een vertragingstechniek lijkt te worden gehanteerd?

3. Is het voor het college inzichtelijk in hoeverre het stikstofprobleem in Nederland een oorzaak is van de vertraging rondom de MER?

De motie “Afspraak is Afspraak” zette helder de visie van de Gemeente Eindhoven neer met betrekking tot de vereiste geluidsreductie. Tegelijkertijd blijft er continu gegoochel met cijfers plaatsvinden door verschillende startprofielen, verschillende actualiseringen van appendices waarmee gerekend wordt en mogelijk een nieuwe berekeningssystematiek (Ke naar Lden). Volgens het jaarverslag van Eindhoven Airport zit de vlootvernieuwing eind 2023 op 17% waar 27% nodig is om de geluidsreductiedoelstelling voor 2024 te halen. Daarnaast doet er een interessant moment zich voor om in plaats van geluid te berekenen de werkelijke geluidshinder te gaan meten door de aankomende sluiting van Eindhoven Airport.

4. Is het college in gesprek met Eindhoven Airport over het mogelijk overschrijden van de geluidsnorm? Zo niet, wil zij hierover het gesprek aangaan, zodat Eindhoven Airport ook dit jaar binnen de afgesproken geluidsnorm blijft?

5. Wat zijn de consequenties voor Eindhoven Airport als ze dit jaar niet voldoet aan de norm?

6. Ziet het college mogelijkheden om juridisch houdbare metingen te verrichten voor, tijdens en na de sluiting van Eindhoven Airport, zodat de werkelijke geluidsbelasting inzichtelijk gemaakt kan worden?

Het rapport van Van Geel stelt ook dat er een tussenevaluatie plaats dient te vinden bij voorkeur rondom 2026.

7. Is het college samen met alle betrokkenen al bezig met de invulling van deze tussenevaluatie?

8. Is het college bereidt om het gesprek aan te gaan met alle stakeholders om de ervaringen rondom de sluiting te gebruiken als extra informatie voor deze tussenevaluatie, waarin dus ook juridisch houdbare geluidsmetingen meegenomen kunnen worden?

Eindhoven Airport wil in 2030 een luchthaven hebben die emissie- en afvalvrij is. Tegelijkertijd weten we dat de vliegtuigen op de luchthaven nooit meekunnen in deze doelstelling, terwijl dit eigenlijk wel nodig is vanwege de slechte luchtkwaliteit in onze regio die weer gevolgen heeft op de gezondheid van onze inwoners en op het klimaat.

9. Ziet het college ook rondom de sluiting van Eindhoven Airport mogelijkheden om juridisch houdbare metingen te verrichten in relatie tot de uitstoot op en rondom de Airport door de vliegtuigen?

Indiendatum: 19 apr. 2024
Antwoorddatum: 14 mei 2024

1. Kan het college de raad informeren waar we op dit moment staan richting het nieuwe luchthavenbesluit, wat de uitkomsten van de MER zijn en hoe de geluidsafname van ten minste 30% in 2030 met een tussendoel in 2026 op dit moment geborgd is voor de toekomst?

Het college is in afwachting van de uitkomsten van de MER. Deze zouden in Q2 2024 beschikbaar komen. Tijdens het laatste Luchthaven Eindhoven Overleg (LEO) heeft het Ministerie van Defensie aangegeven dat deze planning niet zeker is. Uiterlijk bij het volgende LEO (eind mei 2024) wordt duidelijk of deze planning gehaald wordt. Inwerkingtreding van een nieuw Luchthavenbesluit vindt op zijn vroegst plaats in najaar 2025. Ondanks deze vertraging worden al wel stappen gezet naar geluidsreductie, in lijn met het advies van Van Geel. Elk jaar wordt de vergunde geluidsruimte voor Eindhoven Airportkleiner, gebaseerd op de te verwachten vlootvernieuwing. Voor 2024 is de geluidsruimte8,9 km2, waar deze in 2019 nog 10,3 km2 was. Dit wordt jaarlijks geborgd in de medegebruiksvergunning voor Eindhoven Airport.

2. Welke stappen neemt het college om het proces tot het nieuwe luchthavenbesluit te versnellen en kan het college duiden waarom er telkens een vertragingstechniek lijkt te worden gehanteerd?

Het college spreekt in het LEO haar zorgen en ongenoegen uit en dringt bij het Ministerie van Defensie aan op snelheid in het MER onderzoek. Namens alle partners in het LEO heeft voorzitter Staf Depla een brief gestuurd aan het ministerie van Defensie met een zelfde boodschap. Vertraging komt volgens het Ministerie van Defensie voort uit beperkingen in capaciteit. Het Ministerie van Defensie heeft inmiddels toegezegd de regierol in de keten te versterken. In het laatste LEO is aangegeven dat er een voorziene toename is van stikstofdepositie voor het beoogde militaire gebruik. Dit vraagt extra stappen in het onderzoek, waar het Ministerie van Defensie het LEO in mei nader over zal informeren.

3. Is het voor het college inzichtelijk in hoeverre het stikstofprobleem in Nederland een oorzaak is van de vertraging rondom de MER?

Zie het antwoord op vraag 2.

4. Is het college in gesprek met Eindhoven Airport over het mogelijk overschrijden van de geluidsnorm? Zo niet, wil zij hierover het gesprek aangaan, zodat Eindhoven Airport ook dit jaar binnen de afgesproken geluidsnorm blijft?

De geluidsruimte die vastgelegd is in de medegebruiksvergunning is leidend en hierop wordt gehandhaafd door de Militaire Luchtvaart Autoriteit (MLA). Zodra de contour vol is mag er niet meer gevlogen worden. Van overschrijding van de geluidscontour is dus geen sprake.

5. Wat zijn de consequenties voor Eindhoven Airport als ze dit jaar niet voldoet aan
de norm?

Zie het antwoord op vraag 4.

6. Ziet het college mogelijkheden om juridisch houdbare metingen te verrichten voor,
tijdens en na de sluiting van Eindhoven Airport, zodat de werkelijke
geluidsbelasting inzichtelijk gemaakt kan worden?
Het college onderzoekt op dit moment wat de mogelijkheden zijn voor extra metingen op
het gebied van geluid en uitstoot rond de sluiting van Eindhoven Airport om op die manier
de impact van Eindhoven Airport op die thema’s in beeld te kunnen brengen. Zodra
daarover meer duidelijkheid is, wordt de raad hierover geïnformeerd.
Wellicht ten overvloede is het daarbij van belang aan te geven dat metingen in het kader
van toetsing aan wettelijke grenswaarden geen juridische status hebben, maar dat
toetsing plaatsvindt op basis van berekeningen.

7. Is het college samen met alle betrokkenen al bezig met de invulling van deze
tussenevaluatie?

Op dit moment wordt een voorstel voor de tussenevaluatie voorbereid. De voorzitter van
het LEO betrekt hierbij alle partijen, dus ook de gemeente Eindhoven. Het voorstel voor de
tussenevaluatie wordt besproken in het LEO in september.

8. Is het college bereidt om het gesprek aan te gaan met alle stakeholders om de
ervaringen rondom de sluiting te gebruiken als extra informatie voor deze
tussenevaluatie, waarin dus ook juridisch houdbare geluidsmetingen meegenomen
kunnen worden?

De evaluatie staat gepland voor 2026, de baansluiting vooralsnog voor 2027, dus het is
niet mogelijk om de gevraagde gegevens al in de evaluatie mee te nemen.

9. Ziet het college ook rondom de sluiting van Eindhoven Airport mogelijkheden om
juridisch houdbare metingen te verrichten in relatie tot de uitstoot op en rondom de
Airport door de vliegtuigen?

Zie het antwoord op vraag 6

Wij staan voor:

Interessant voor jou

Raadsvragen: Duurzaam vliegen bestaat niet

Lees verder

Rondvraag: Hitchhikers guide voor Eindhoven

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer