Reactie B&W op Motie hoog­waardig onder­gronds vervoer


Ingediend op 20-6-2023

20 februari 2024

Geachte leden van de raad,

Op 20 juni 2023 heeft u het raadsvoorstel ‘Voorkeursalternatief Tracé HOV4 en plan van aanpak Voorlopig Ontwerp’ aangenomen. Naast het raadsvoorstel heeft u de motie ‘Hoogwaardig ondergronds vervoer‘ aangenomen. Hierin roept u ons op om in het vervolgonderzoek ook een tunnelscenario mee te nemen. Hierbij informeren wij u over de uitvoering van deze motie.

Op grond van de uitkomst van de quickscan (zie bijlage) wordt geen verdere uitwerking gegeven aan een bustunnel vanaf het busstation tot de Karel de Grotelaan.

Bustunnel kent hoge kosten en weinig meerwaarde
Om antwoord te geven op de in de motie gesteld vragen en een inschatting te maken van de kosten is gekozen voor een quickscan, uitgevoerd door een extern ingenieursbureau. De quickscan laat zien dat een bustunnel tussen Mecklenburgstraat – Eindhoven Centraal €465 miljoen meer dan het beschikbare budget voor de HOV4 kost en weinig meerwaarde biedt.

In de quickscan is expliciet gekeken naar de concrete onderzoeksvragen die worden benoemd in de motie. Het betreft dan de effecten van een bustunnel op de capaciteit, reistijd, aantrekkelijkheid, toekomstbestendigheid, kosten en consequenties voor de omgeving. De conclusie is dat een tunnel een aantal voordelen biedt, maar dat er meer en ook grote nadelen zijn. Voordelen zijn een snel en betrouwbaar HOV-systeem en in de eindsituatie meer ruimte op maaiveld. Een groot nadeel is de flink hogere kosten. Zo bedraagt het totale budget voor de HOV4 infrastructuur €270 miljoen. De kostencalculatie die uitgevoerd is in het kader van de quickscan laat zien dat de meerkosten van een tunnel €465 miljoen bedragen. Andere nadelen zijn dat de bushaltes moeilijker toegankelijk zijn en dat het ondergrondse tracé een lagere belevingswaarde heeft doordat men onder de grond rijdt. Tijdens de uitvoering zal er grote hinder zijn vanwege de benodigde bouwputten en er bestaat een aanzienlijke kans dat er gebouwen moeten worden gesloopt. Tenslotte is er met de aanleg van een tunnel veel materiaal nodig (veel beton en staal voor de tunnelwanden) en bestaat het risico op verzakkingen of schade aan gebouwen bij de aanleg van een tunnel in en onder de bestaande stad. Conclusie van
de quick scan is dat wordt aanbevolen om het tunnelalternatief daarom niet mee te nemen in de nadere uitwerking van het ontwerp van HOV4.

Met vriendelijke groet,
Burgemeester en wethouders van Eindhoven,
Secretaris


Status

Verworpen

Voor

Tegen