Schrif­te­lijke vragen: uitbreiding terminal Eindhoven Airport


Vervlogen geld

Indiendatum: 4 jul. 2022

Inleiding

In het bestuursakkoord “Samen morgen mooier maken” staat met betrekking tot Eindhoven Airport dat het van belang is om in te zetten op het verminderen van CO2-uitstoot en ernaar wordt gestreefd dat Eindhoven Airport de meest duurzame luchthaven van Europa wordt. Daarnaast maakt men zich sterk voor meer invulling van een Leefbaarheidsfonds. Het verbaast ons dan ook dat Eindhoven Airport aan Gedeputeerde Staten om een geldlening van 55 miljoen euro heeft verzocht ter realisatie van een verbeterde terminal. Geld dat beter geïnvesteerd kan worden om de geluidsoverlast te verminderen en het verminderen van de CO2-uitstoot.

Raadsvragen

1) Wat is uw standpunt en rol als aandeelhouder van Eindhoven Airport met betrekking tot het aanvragen van deze lening?

2) In het voorstel voor de financiering wordt verwezen naar het proefcasus-advies ‘Opnieuw verbonden’ van Pieter van Geel. In dit advies wordt met name gestuurd op minder geluidsoverlast, actief bijdragen aan klimaatdoelstellingen en een verbetering van de luchtkwaliteit. Waarom wordt ervoor gekozen om eerst de bereikbaarheid en de aantrekkelijkheid aan te pakken?

3) Hoe verklaart u dat er in het bestuursakkoord wordt aangegeven dat het essentieel is om tot een duurzame luchthaven te komen, maar er vervolgens wordt geïnvesteerd in een terminal die hier nauwelijks aan bijdraagt?

4) Vindt u het bieden van meer ruimte, comfort en uitstraling belangrijker dan een duurzame luchthaven? a) Zo nee, deelt u dan onze mening dat deze gelden beter kunnen worden gebruikt voor het terugdringen van de uitstoot en geluidsoverlast? Indien u deze mening niet deelt, waarom niet?

5) Bevreemd het u niet dat er geen andere geschikte partijen zijn die deze financiering op zich willen nemen?

6) Bent u voornemens als aandeelhouder, nu er ook vanuit Provinciale Staten veel kritiek op deze lening is, te verzoeken dit voorstel in te trekken?

7) Kan het college garanderen dat de uitbreiding van de terminal niet tot meer passagiers gaat leiden?

Namens de fractie Partij voor de Dieren,

Virginia Jonkers, raadslid

Indiendatum: 4 jul. 2022
Antwoorddatum: 26 jul. 2022

1) Wat is uw standpunt en rol als aandeelhouder van Eindhoven Airport met betrekking tot het aanvragen van deze lening?
Wij hebben kennisgenomen van de verstrekte geldlening door de Provincie NoordBrabant aan Eindhoven Airport. Eindhoven Airport wendt het budget aan om een noodzakelijke kwaliteitsverbetering in de luchthaventerminal mogelijk te maken, zodat de huidige passagiersstromen en de ondersteunende functies binnen het gewenste en deels ook het vereiste kwaliteitsniveau kunnen worden verwerkt. De uitbreiding heeft als doel de groei van de eerdere jaren (tot en met 2019) op te vangen in de eigen huisvesting en is dus als het ware een inhaalslag vanuit het verleden. De uitbreiding is dus geenszins bedoeld om groei te faciliteren. Als aandeelhouder ondersteunen wij deze inhaalslag.

2) In het voorstel voor de financiering wordt verwezen naar het proefcasus-advies ‘Opnieuw verbonden’ van Pieter van Geel. In dit advies wordt met name gestuurd op minder geluidsoverlast, actief bijdragen aan klimaatdoelstellingen en een verbetering van de luchtkwaliteit. Waarom wordt ervoor gekozen om eerst de bereikbaarheid en de aantrekkelijkheid aan te pakken?
Het klopt dat het Proefcasus-advies ‘Opnieuw Verbonden’ van de heer Van Geel voor een belangrijk deel gericht is op het verminderen van geluidsoverlast, op verduurzaming en op verbetering van de luchtkwaliteit. Aan het realiseren van deze ambities wordt op dit moment hard gewerkt via onder meer de verschillende werkgroepen van het Luchthaven Eindhoven Overleg (LEO) met daarin alle stakeholders. In het Proefcasus-advies is ook de ambitie opgenomen om Eindhoven Airport een duidelijker eigen profiel te geven als zijnde een van de ‘poorten’ tot Eindhoven, de Brainportregio en Noord-Brabant. Daarbij wordt in de Proefcasus ook gesproken over een kwaliteitsimpuls voor de luchthaven en het omliggende luchthavengebied (‘Eindhoven Airport District’).

3) Hoe verklaart u dat er in het bestuursakkoord wordt aangegeven dat het essentieel is om tot een duurzame luchthaven te komen, maar er vervolgens wordt geïnvesteerd in een terminal die hier nauwelijks aan bijdraagt?
De aanvraag van de lening voor dit project is een zaak tussen Eindhoven Airport en de Provincie Noord-Brabant. Overigens wordt bij de bouw van de terminal veel aandacht besteed aan duurzaam, circulair bouwen.

4) Vindt u het bieden van meer ruimte, comfort en uitstraling belangrijker dan een duurzame luchthaven? a) Zo nee, deelt u dan onze mening dat deze gelden beter kunnen worden gebruikt voor het terugdringen van de uitstoot en geluidsoverlast? Indien u deze mening niet deelt, waarom niet?

Nee, wij delen deze mening niet. Het werken aan een duurzame luchthaven is van groot belang, dat wordt door alle bij het LEO betrokken stakeholders benadrukt. Tegelijkertijd is het belangrijk om aandacht te hebben en te investeren in voldoende ruimte voor passagiers en medewerkers en het voldoen aan de gestelde internationale normen met betrekking tot vliegtuigafhandeling. Het is dus niet het één of het ander, maar het is een totaalpakket met de verschillende onderdelen in de juiste balans.

5) Bevreemd het u niet dat er geen andere geschikte partijen zijn die deze financiering op zich willen nemen?
Dit is een zaak tussen Eindhoven Airport en de Provincie Noord-Brabant.

6) Bent u voornemens als aandeelhouder, nu er ook vanuit Provinciale Staten veel kritiek op deze lening is, te verzoeken dit voorstel in te trekken?
Nee, dit voornemen hebben wij niet gehad. Op 15 juli 2022 heeft de Provincie NoordBrabant overigens besloten de lening te verstrekken. Hiervoor verwijzen wij naar het op 15 juli 2022 vastgestelde Statenvoorstel 37/22 A.

7) Kan het college garanderen dat de uitbreiding van de terminal niet tot meer passagiers gaat leiden?
De in de Proefcasus Eindhoven Airport gemaakte afspraken blijven voor ons leidend en de uitbreiding van de terminal heeft daar geen invloed op. We houden de partners, waaronder de Rijksoverheid en Eindhoven Airport, aan de gemaakte afspraken via de daarvoor gestelde overlegstructuren, waaronder het LEO.