Bijdrage: Mobi­liteit


Bij Vast­stellen Begroting 2024

7 november 2023

Vorig jaar bij de begroting bleek dat thema mobiliteit waanzinnig slecht scoorde in de klimaatbegroting. We werden gerustgesteld door de wethouder, er kwam immers een ‘masterplan’ aan. En ook wij waren mild, de slechte prestaties in 2020 waren immers een erfenis van een vorig college. Eerst maar eens afwachten en de haar een kans geven, was onze insteek.

Sindsdien was ik een vaste gast bij mobiliteitsbijeenkomsten en dromenlabs: ik was er zelfs vaker dan de wethouder zelf. En ik zag daar een gedreven team dat echt bezig was met het leggen van de puzzel. Het is niet eenvoudig om in een verdichtende stad de bereikbaarheid in orde te hebben, en dan ook nog een aantrekkelijke buitenruimte te behouden. Tot vervelens toe bracht ik het thema klimaat in; maar het team stond daar echt wel voor open. Daar ligt het niet aan, zover ik kan oordelen.

Des te groter de verbazing toen ik de begroting bekeek. Het aantal fietsers op de fietrsoutes stijgt minder snel dan het aantal inwoners. En wat betreft het aandeel duurzaam vervoer in de modal split wordt gewoon een achteruitgang begroot!

Die modal split moet gewoon oplopen richting de 100%, niet blijven steken op 61%.

Heeft wethouder Esselbrugge het gewoon al opgegeven, moet ze nog beginnen, of was ze vergeten haar input door te geven voor de begroting?

Ter herinnering: begin dit jaar verscheen een onderzoek van CE Delft. Daarin werden stevige conclusies getrokken: “ambitieuze en concrete plannen” zijn nodig, “drastische maatregelen”, want de opgave is “zeer groot”.

En dan kijk ik ook vooral naar de raadsleden. Want het is tijd voor wat lef. Gaan wij akkoord met een begroting die in strijd is met de klimaatdoelstellingen?

Wij zullen volgende week opnieuw komen met een aantal moties. En wij hopen dat wij in tegenstelling tot vorig jaar toen vrijwel alles werd weggestemd, wel wat meer steun kunnen krijgen.

  1. Ban de privejets vanaf Eindhoven airport.
    EHV airport “bezint” zich al op een verbod, dat is mooi, dan roepen we niets controversieels. Het is tijd dat Eindhoven zich uitspreekt.
  2. Wie bij de mobiliteitslabs over parkeren was, weet dat eindhoven wel zegt auto’s te willen weren uit het centrum, maar QPark bezit parkeergarages, en Eindhoven is verplicht die bereikbaar te houden. Qpark bepaalt dus hoe onze stad er voor de komende decennia uit gaat zien. Daarvan is nog niets te zien in strategische investeringen.
    Wij willen dat een wethouder komt met een voorstel, of wat scenario’s hoe om te gaan met dit probleem.
  3. Ten derde: Betaald parkeren op initiatief van de stad. We dienden de motie vorig jaar ook in. Iedereen stemde tegen. Sindsdien kwam het rapport van CE delft terug, en kwam het ter sprake bij de dromenlabs. Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Als de wethouder straks aangeeft dat dit al uitgebreid in het masterplan terugkomt, trekken we de moties met alle liefde weer in. Maar we hebben geen zin, en geen tijd, om weer een jaar te wachten.