Bijdrage: Spoor­overlast


16 januari 2024

Voorzitter, bedankt voor het woord,

En CDA en PvdA, bedankt voor het agenderen.

Want dit onderwerp verdient onze aandacht,

En ik begin door de woorden van staatssecretaris Heijnen te citeren:

Ze zegt: “Waar het op neer komt is dat we terug moeten naar een situatie
waarin met gezond verstand wordt gekeken”

Een citaat zo stuitend, met een insinuatie,
alsof de zorgen uit de stad slechts sentiment en voor haar ongegrond leken.

Volgens het ministerie bleek het lage risicoplafond van 2015 niet realistisch
en gebaseerd op een achterhaalde voorstelling van zaken.

En ze bekijken de situatie van giftreinen liever kapitalistisch,
en verkiezen het verdienmodel boven de plicht de veiligheid te bewaken.

Ammoniak is bijtend, milieugevaarlijk, reageert exothermisch en dus explosief,
Maar dat is volgens het ministerie geen enkel probleem.

Nee, de zorgen van de burgemeester die hij uit in zijn opiniebrief.
vallen volgens hen in het niet bij goed opgeleid personeel met een internationaal eisensysteem.

Wij sluiten ons aan bij iedereen in de stad zich zorgen maakt,
over het ploffen van een trein in het straks dichtbebouwde hart.

Maar we zijn door gebrek aan actie uit den Haag hopeloos geraakt
En we vrezen voor de bouw van Fellenoord een vertraagde start

Vandaag bespreken we niet alleen de giftreinen en het gebrek aan gehoor,
maar ook de toename aan geluidsoverlast door extra treinen op het spoor.

Om het probleem te doorgronden heb ik me in ingelezen in de goederenlogistiek,
weet ik alles van de Rijn-Alpen corridor en die van de noordzee naar de baltishe staten,

Maar ook over booggeluid en smeerpotten, remblokken, trillingen en acoustiek,
en bulkwagons met rommel, die we straks door Eindhoven laten.

Een trein rijdt makkelijk en licht door metaal op metaal
Maar in de bocht hoor je booggeluid als het piepen, krijsen en gillen.

En dan het akelige besef, de oorzaak van al dat kabaal
zijn de bulkcontainers aan kolen die de grond laten trillen

Het plaatsen van een wand, graven van sloten, of isolatie van muur en vloer
Het zijn allemaal stappen die je kunt nemen om met het geluid te dealen.

Maar het echte probleem zit bij de kleine marges bij goederenvervoer
Want uiteindelijk tellen de knaken en rijden ze door op vierkante wielen.

De ruwe wielen komen door met gietijzeren remblokken te remmen
Die je gewoon voor K- of LL-blokken kunt vervangen

Dus wat ik graag met de wethouder af zou willen stemmen
Is het mogelijk om op z’n minst ronde wielen te verlangen?

Tenslotte, voorzitter, er is nog een laatste zorg die ik delen wil
Eindhoven kent straks een strengere milieuzone binnen de ring

Regels gelden voor iedereen, wat ons betreft maken we dus geen verschil
En komt de machinist in zijn diesellocomotief straks ons centrum niet meer in

Ik hoop vandaag te leren wat we aan de overlast kunnen doen.
Want anders moeten we allen naar de hei om te wonen in een HUT.

Wij accepteren geen plofgevaar, lawaai en het denken aan alleen de poen
In zeer korte bewoording, vinden wij deze hele situatie maar ... vervelend.