Commis­sie­no­titie: Lokaal Educa­tieve Agenda (LEA)


5 maart 2024

De Partij voor de Dieren wil dat het onderwijs niet alleen gericht is op het ontwikkelen van cognitieve vaardigheden maar op de ontplooiing van álle talenten, inclusief sociale, emotionele, motorische en creatieve vermogens. Scholen horen gericht te zijn op de ontwikkeling van de individuele leerling, niet op het halen van de hoogst mogelijke cijfers. Onderwijs draagt bij aan de bewustwording over de klimaatcrisis, milieuproblematiek en dierenwelzijn en over de rol van de mens hierin.

Als wij kijken naar de LEA dan sluiten een en ander wel op elkaar aan. Wij zullen een aantal punten die voor ons van belang zijn nog verder uitdiepen. Veelal komt men hier kort op terug. Wij hopen dat deze punten/adviezen verder meegenomen kunnen worden in de jaarplannen:

In de LEA komt duidelijk naar voren dat de gemeente segregatie tegen wil gaan, hier staan wij volledig achter en denken dat dit zou kunnen door bijvoorbeeld door extra zorgteams op kwetsbaardere scholen, verhoogde inzet van schoolmaatschappelijk werkers, maatschappelijke convenanten tussen scholen en de verlengde schooldag.

We achten het van belang dat er voldoende wordt geïnvesteerd in sport en cultuur, muziek en duurzaamheidseducatie. Ook vinden het van belang dat scholen worden gestimuleerd om lessen over inclusiviteit aan te bieden met voldoende aandacht voor emancipatie, racisme en discriminatie. Zoals gezegd in de LEA de kinderen en jeugd zijn de generatie van de toekomst. Wat zij jong leren, nemen zij de rest van hun leven mee. En dat waardering van de ander belangrijk is en de achtergrond van een persoon niet uitmaakt.

Belangrijk is dan ook dat we programma’s stimuleren die compassie bij kinderen verhogen. Veel van de problemen in onze maatschappij, zoals onze slechte omgang met dieren, zinloos geweld en vandalisme komen door een gebrek aan empathie met anderen.

Ook vinden we dat er actief dient te worden gewerkt aan een cultuur waarin taboes rondom psychische klachten wordt doorbroken en hierover praten wordt gestimuleerd. We moeten het ook over eenzaamheid hebben, LBHTQIA+ en voorlichting geven over het aangeven en respecteren van seksuele grenzen.

In het raadsvoorstel zelf heeft men het over de rijke schooldag, wellicht zou ook onderzocht kunnen worden of scholen schoolmoestuinen kunnen aanleggen.

Een ander punt dat wij nog als advies zouden mee willen geven is of er een mogelijkheid is om de schoolwijkagent terug te laten keren op middelbare scholen? Een agent die de school en de leerlingen kent, een vertrouwensband met hen opbouwt, en regelmatig langskomt om op een laagdrempelige manier te praten over bv. drugs, wapens, loverboys en (cyber)pesten kan veel leed voorkomen en zorgen voor een veiligere en betere sfeer op scholen.

Wij kijken uit naar het jaarplan dat vast wordt gesteld!